Poznáte históriu tričká? Viete, kedy sa potlač tričiek objavila prvýkrát?

Nosíme ho aj 365-krát za rok. Niektorí v ňom spia. Iní v ňom športujú. Neodmysliteľne patrí k nášmu životu. O čom je reč? O tričku. O obyčajnom tričku. Poznáte jeho históriu? Viete, kde sa prvýkrát objavilo, kto stojí za jeho propagovaním, ako sa tričká vyvíjali v priebehu posledných desiatok rokov a či je ľahké zaistiť kvalitnú potlač na tričká?

ZOO Praha

Počiatky tričiek

Zatiaľ čo v dnešnej dobe sú tričká považované za moderný a módny doplnok oblečenia, v minulosti to tak rozhodne nebolo. Pôvodne sa tričká vyrábali z hodvábu alebo bavlny. Mala jediné dva ciele. Jednak sa očakávalo, že tričko rýchlo a účinne absorbuje pot človeka. Druhou požiadavkou a funkciou trička bola ochrana ľudského tela pred znečistením zvonku. Svoj anglický názov „T-shirt“ získalo tričko od svojho tvaru. Nie je v tom nič zložité. Tričko vrátane pripojených rukávov jednoducho pripomína písmeno T.

Priemyselná revolúcia znamenala pokrok v prakticky každom odvetví ľudskej činnosti, odevný priemysel nevynímajúc. Preto sa tričká začali tkať z bavlny. Išlo totiž o oveľa pohodlnejší materiál na každodenné nosenie. Zároveň bola bavlna viac priedušná. Napriek tomu sa vtedajšia podoba tričiek nedala s tou dnešnou ešte porovnávať. Ako vrchnú časť pracovného oblečenia ju totiž nosili výhradne baníci alebo robotníci pracujúci v prístavoch. Všetci ostatní tričko starostlivo schovávali pod oblečením. V tej dobe tiež neexistovali žiadne potlače na tričká.

Tričká počas vojny

V čase druhej svetovej vojny sa tričká stali súčasťou uniformy americkej armády. Námorníci, ale aj vojaci alebo mariňáci smeli, respektíve museli nosiť tričká pod uniformou. Pokiaľ bojovali v oblastiach s vysokými dennými teplotami, obvykle uniformu dávali dole a bojovali len v obyčajnom tričku.

Tričká sa aj vďaka tomu stali veľmi populárnymi a široká verejnosť si ich obľúbila. Ľahko sa udržovali, bola lacné a navyše pohodlné. Tričká okamžite začali používať nielen športovci, ale aj poľnohospodári a robotníci všetkého druhu. Len potlač na tričká bola stále nedokonalá. V štyridsiatych rokoch dvadsiateho storočia sa tričká stali populárne hlavne medzi mladými chlapcami, od ktorých sa nevyžadovalo také prísne rešpektovanie spoločenského bontónu na obliekanie. Vekovo starší muži si nosenie tričiek na verejnosti dovoliť ešte nemohli.

Potlač na tričká zažíva najväčší rozmach v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia. Objavuje sa napríklad transferová tlač a ľudia si môžu nechať potlačiť tričká v akomkoľvek nákupnom centre. Tričká s potlačou sa stávajú mocnou reklamou pre hudobné skupiny, samotných výrobcov tričiek alebo veľké obchodné spoločnosti.

Vzostup tričiek

Krátko po druhej svetovej vojne tričká patrili hlavne k postavám vojnových veteránov, ktorí ich používali pri svojich voľnočasových aktivitách a práci. Ako samostatný vrchný odev sa začala presadzovať až v päťdesiatych rokoch dvadsiateho storočia. O ich propagácii sa preslávil predovšetkým americký herec a režisér Marlon Brando vo filme Električka do stanice túžba.

Tričká sa postupom času stávali módnym hitom a začali byť stredobodom pozornosti. Tlač na tričká sa dočkala vzostupu tiež. Najstarším tlačeným sloganom na tričko je s najväčšou pravdepodobnosťou heslo „Dew-It With Dewey“. V roku 1948 si ho nechať na tričká vytlačiť americký guvernér Thomas E. Dewey v rámci svojej politickej kampane.

Od šesťdesiatych rokov minulého storočia sa potom stala potlač na tričká modernou a stále viac bežnou záležitosťou. Začínajú sa objavovať nové a nápadité vzory aj farby. Cez potlače na tričká začínajú ľudia po celom svete vyjadrovať svoje osobné presvedčenia a názory. Fanúšikovia hudobných skupín nosia názvy svojich obľúbených spevákov, politickí prívrženci tej či onej strany potom verejne demonštrujú s tričkami svojich obľúbených kandidátov.

Potlač na tričká zažíva najväčší rozmach v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia. Objavuje sa napríklad transferová tlač a ľudia si môžu nechať potlačiť tričká v akomkoľvek nákupnom centre. Tričká s potlačou sa stávajú mocnou reklamou pre hudobné skupiny, samotných výrobcov tričiek alebo veľké obchodné spoločnosti.

Tričko dnes

V súčasnej dobe je na trhu tričiek prakticky neobmedzené možnosti ako v tvaroch, strihoch, tak vo farebnosti. Fantázia dostala zelenú. Na tričká si môžete dať takmer všetko. Výrobný proces trička sa stal oveľa rýchlejší a oveľa modernejší.

Spoločnosť Colorfactory používa najmodernejšiu osvedčenú metódu na potlač tričiek. Je ňou sieťotlač. Tlač na tričká realizujeme na americkom stroji CTS od výrobcu M&R. Máme vyskúšané, že tam, kde nosia tričká najdlhšie, vyrobili zatiaľ najkvalitnejšiu mašinu na ich potlač. Tlačový motív sa nanáša rovno na emulziu šablón. Dosahuje pri tom rýchlosť sto šablón za smenu. Výsledkom je vynikajúca hranová ostrosť a bohatosť rastrov. Vďaka novej LED osvitovej jednotke sa výrazne znížila doba potrebná na osvit. Tým sa docielila digitalizácia prípravy tlačových šablón, ktoré vedú k zvýšeniu nielen samotnej rýchlosti tlače, ale aj jej kvality. Ako prvá tlačiareň v Českej republike vykonávame sieťotlač na textil pomocou strojov od popredného svetového výrobcu ROQ. Farby potom vytvrdzujeme v teplovzdušnom plynovom tuneli. Vďaka tomu sú potlače na tričká vyhotovené vo vysokej kvalite.