Merchandise vs. merchandising: Čo má význam pre váš biznis?

Čo znamenajú cudzie slovíčka merchandise a merchandising? Objavte ich význam a raz a navždy si urobte jasno v tom, aké sú medzi nimi rozdiely.

merchandise-merchandising
merch-pro-hudebni-kapely

Merchandise aj merchandising pochádzajú z anglického výrazu pre „tovar“

Merchandising (z anglického slova merchandise, ktoré znamená tovar alebo obchodovanie) je pomerne nový odbor, ktorého hlavným cieľom je zabezpečiť, aby sa „správny tovar nachádzal na správnom mieste, v správnom čase a za správnu cenu.“ Ide o disciplínu, ktorá zahŕňa celý rad aktivít – od kontroly zásob cez dohľad nad predajňou až po reporting. Nejde teda len o obyčajné ukladanie tovaru do regálov, ale skôr o komplexnú starostlivosť, ktorá je nástrojom na plnenie rôznych marketingových cieľov.

So slovom merchandise sa však môžete stretnúť aj v úplne inom význame. Rozšírilo sa aj ako označenie tovaru, ktorý je nejako spätý s hudobnou, hernou, filmovou alebo seriálovou tématikou. Ide o rôzne produkty – obľúbené sú napríklad tričká s potlačami, tašky či hrnčeky. V niektorých prípadoch výrobcovia stavajú aj na figúrky alebo plyšové hračky. Skrátene sa tomuto tovaru hovorí aj merch.

Fanúšikovia si merchandise kupujú najmä preto, aby ukázali svoju náklonnosť k určitému štýlu, kapele, seriálu či hercovi. Pre firmy aj jednotlivcov to môže predstavovať ďalší zdroj príjmu – nielen pre veľké filmové alebo herné štúdiá, ale aj pre menšie skupiny či podnikateľov. Merchandise výborne poslúži hudobným kapelám, autorom kníh alebo napríklad vývojárom počítačových hier.

potisk tricek brutal
potisk tasek lindr
zastery s potiskem

Merchandising aj merch môžu posunúť podnikanie na vyššiu úroveň. Musíte však vedieť, aký je medzi nimi rozdiel a čo sa hodí práve pre vašu situáciu.

Merchandising využijete, keď…

Merchandising má význam najmä v maloobchodnom predaji alebo v predajniach typu cash & carry, ako je napríklad Makro. Nielenže hrá dôležitú marketingovú úlohu, keď upravuje polohu produktov tak, aby boli pre zákazníka čo najatraktívnejšie, ale zároveň ide aj o nástroj starostlivosti o tovar a čiastočne aj o kontrolu dodržiavania obchodných podmienok medzi dodávateľmi a reťazcami. Merchandising je teda kľúčový hlavne pre väčšie predajne, ktoré odoberajú tovar od viacerých dodávateľov.

Ak vlastníte menší obchodík, zaujímať by vás mohol skôr visual merchandising, ktorý sa zameriava na vizuálnu stránku predajne. Inšpirovať zákazníkov k nákupu môžete aj v malom priestore.

Ako na to? Napríklad v Amerike majú zákazníci tendenciu po vstupe do obchodu zamieriť skôr doprava. Predajcovia preto túto zónu využívajú na umiestnenie noviniek alebo najpredávanejších produktov. Stačí trochu zapátrať na internete a inšpirovať sa.

Merchandise je ideálny, keď…

Merchandise (merch) je pre vás výhodný vtedy, ak máte skupinu fanúšikov, ktorí podporujú vašu činnosť. Nezáleží na tom, či sa venujete hudbe, písaniu kníh alebo máte úspešný YouTube kanál – merch pre vás môže byť extra príjmom v každom z týchto prípadov.

Obľúbené sú napríklad tričká s potlačou, ktoré si dávajú vyrábať najmä kapely, no môžete byť aj kreatívnejší. Napríklad originálne kuchynské zástery ako merch ku kuchárskej knihe alebo nákupné tašky ako skvelý produkt pre influencerky.

Stavte na vlastný merch aj vy!

Rozdiel medzi týmito zdanlivo podobnými slovami je vám už jasný. Ak ste zistili, že váš biznis potrebuje skôr merchandising, pohľadajte ďalšie informácie. Ak však cítite, že vašu činnosť „nakopne“ zaujímavý merch, ste na správnej adrese. Prezrite si, aké zákazky sme už realizovali, alebo nás rovno kontaktujte so svojou predstavou.